piątek, 14 lipca 2023

znów o szkole będzie...

Skończyłam pracę na konkurs - wysłałam. Już nie chciało mi się nad tym siedzieć. Niby czegoś mi jeszcze brakowało w tych aktywnościach uczniów, ale była: piosenka, modlitwa, filmiki, treści do czytania, zdjęcia, na koniec pytania, zapis do zeszytu odpowiedzi, modlitwa jako zadanie domowe i film dla chętnych. Chyba wystarczająco, jak na 45 minut lekcji w klasie 5-8 szkoły podstawowej. Pewnie możnaby inaczej - ale prezentacja fajna, kolorowa, wydaje mi się treściwa. Zobaczymy. Jak się nie uda - to trudno, i tak prezentację wykorzystam na swoich lekcjach ;-)

Połowa lipca. Upały koszmarne. Fajne jest to, że nie muszę wyrywać do pracy. Ale... podręczniki już powoli kupuję na wrzesień XD. Takie mam szczęście, że klasy, które dostaję mają nowe podręczniki - teraz czeka mnie klasa 4 i 8 z nową podstawą programową. Niby to samo, ale inne mądrości uczonych twórców podręcznikowych. Ponad 20 lat uczę religii i te mądrości powalają coraz bardziej. Zdecydowanie najelepsze, przejrzyste, ciekawe i przede wszystkim o dobrej treści były te sprzed 20 lat! Teraz atrakcyjne obrazki, zdjęcia ale treści kosmiczne. Albo pisane takim językiem, że... i ja, tym bardziej dzieci książkom mówimy: NIE :-/ Ćwiczeń już od dawna nie używam - ciiiiii. Poziom sięgnął dna. Zadania w kl. 3 - połącz kolorem, pokoloruj rysunek, wklej naklejkę... W tym roku to nawet katechizmu nie było - tylko kilka wybranych modlitw pacierzowych. Klasa komunijna...

Coraz mniej wymagań wobec uczniów. Nie umie pisać - dysgrafia. Nie umie liczyć - dyskalkulia. Za wikipedią można sobie doczytać:
  1. Dyskalkulia werbalna (słowna) - zaburzenia umiejętności nazywania pojęć i relacji matematycznych, określeniem liczby przedmiotów, trudności z nazywaniem cyfr.
  2. Dyskalkulia leksykalna (czytanie) - zaburzenie odczytywania symboli matematycznych, cyfr, liczb i znaków operacyjnych.
  3. Dyskalkulia graficzna (pisanie) trudności w zapisywaniu liczb i symboli matematycznych.
  4. Dyskalkulia wykonawcza - zaburzenie manipulowania obiektami (realnymi np. patyczki, liczydło lub obrazkowymi - ilustracje do zadań matematycznych, np.: zbiory) w celach matematycznych. Zaburzenie w zakresie porównywania (obiektów i wartości liczbowych) ilości i wielkości, szeregowania w kolejności rosnącej/malejącej, wskazywania, który obiekt jest mniejszy/większy/ tej samej wielkości.
  5. Dyskalkulia pojęciowo-poznawcza - zaburzenie rozumienia abstrakcyjnego, niezbędnego do wykonania obliczeń pamięciowych, trudność w dostrzeżeniu zależności liczbowych (np. mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie).
  6. Dyskalkulia operacyjna - zaburzenie wykonywania działań matematycznych przy niezaburzonych zdolnościach pisania/czytania liczb.
Generalnie na wszystko znajdzie się jakieś zaświadczenie z poradni. W sumie nie ma klasy, w której by nie było tego typu uczniów. No, moje zdanie na ten temat jest...cóż....Brak wymagań, dyscypliny, pracy. Owszem są zdolni i mniej zdolni uczniowie, ale sa też zdolni i leniwi. A rodzice - szukają podkłądki na wszystko, żeby jeszcze ulżyć - odciążyć. A póżniej - w pracy już nikt nie przyjmuje już żadnych opinii ni orzeczeń i trzeba sobie jakoś radzić. No i jakoś super się przekłada - koleżanka odebrała z cukierni tort z napisem: Hrzest świenty Anośa.

Mądrzę sie - no nie wiem, jestem żywym przykładem współczesnej dyslekcji. Mam swoje zeszyty z kl. 1-3 z języka polskiego. Robiłam błędy typowe dla tej dysfunkcji. Polonistka jednak wyleczyła mnie - stawiała zera z gramatyki dopóki się jej nie nauczyłam! ZERO! Dziś kuratorium pewnie już by się nią zajęło! A ja - pokryłam je czterema piątkami! Można się nauczyć? Jednak MOŻNA... Nigdy nie miałam już problemu z ortografią, gramatyką, uwielbiam i zawsze tak było czytać książki - moje wypracowania też były piątkowe. A wystarczyłoby dać papier - przestać wymagać. Z pewnością dziś nie czytalibyście tego wpisu, bo... pewnie zdania bym nie umiała poprawnie złożyć ;-)

I jeszcze studia podyplomowe skończyłam z języka polskiego i - mam nadzieję, że kiedyś będę uczyła. Będę WYMAGAJĄCA XD

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz